مقاله رشته پرستاری:اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری
مقاله رشته پرستاری:اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری چکیده: مقدمه: اضطراب امتحان پاسخی به شرایط مربوط به ارزیابی عملکرد دانشجویان است. اضطراب امتحان می تواند با عملکرد تحصیلی ضعیف، مرتبط باشد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1397 بر روی 161 نفر از دانشجویان پرستاری دختر مشغول به تحصیل در ترم تحصیلی دوم تا ششم انجام شد ابزار ها شامل مقیاس اندازه گیری اضطراب امتحان ساراسون 37 سوالی با ضریب آلفا کرونباخ 88/. و همسانی درونی 95% و روایی معیار 72/. . پرشسنامه 14 سوالی مشخصات فردی و تحصیلی بود.عملکرد تحصیلی براساس معدل تحصیلی (میانگین کل نمرات ترم های گذرانده شده) به دست آمد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل،آزمون توان دوم کاری ،ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن،تحلیل واریانس،تحلیل رگرسیون خطی و تحلیل لجستیک توسط نرم افزار spss16 در سطح معنی دار0/05 انجام شد یافته ها: در این پژوهش ،میانگین نمره اظطراب امتحان دانشجویان دختر پرستاری 18/16 و میانگین معدل تحصیلی 14/53 بود بین اظطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان،ارتباط معنا داری در جهت مع ( 213 / P =0/007 , r = -0) دیده شد. همچنین متغییر های اشغال به کار و ترک تحصیلی به عنوان متغیر پیشگو بیشترین تاثیر منفی را روی عملکرد تحصیلی داشتند آزمون تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد با در نظر گرفتن سایر متغییر ها و از حمله سطح اضطراب امتحان به عنوان متغییر پیشگو،ارتباط معنا داری در جهت مع با عملکرد تحصیلی(047 / P=0 ) وجود دارد. نتیجه گیری:با توجه به نتایج،کمک به یادگیری دانشجویان برای مدیریت موثر اضطراب یک وظیفه ی چالش برانگیز است که نیاز به تلاش گروهی در تمامی مراحل فرایند آموزشی به ویژه درسیستم های آموزشی عالی دارد.
|
درباره این سایت